23948sdkhjf

Detailgigant forventer ikke prisstigninger trods nyt tiltag

Fra 2040 skal al transport fra lagre til Salling Groups butikker være CO2-neutral

Grønne transportløsninger bliver ofte kritiseret for at være markant dyrere end traditionelle transportformer.

Alligevel forventer Salling Group ikke, at deres nye mål om CO2-neutral transport mellem lagre og butikker vil påvirke priserne i kædens supermarkeder.

Det fortæller Henrik Vinter Olesen, som er bæredygtighedsdirektør hos Salling Group, til RetailNews' søstermedie SCMNews.

- Det er svært at sige, hvordan markedet ender. Men vores forventning er, at de grønne transportformer bliver lige så konkurrenceudsat, som transporten er i dag. Og det tror vi da vil kunne konkurrere priserne ned på det niveau vi ser i dag, siger han.

Priserne på den grønne transport har da også lidt tid til at sænke sig. Virksomhedens klimaambitioner skal nemlig først indfries i 2040.

- Selvom vi allerhelst ville gøre det her i morgen, skal vi også være realistiske. Det er derfor, at vi har en relativt lang tidshorisont. Vi mener tidspunktet er rigtigt til at skubbe på nu, og skabe noget efterspørgsel på den nødvendige teknologi, siger Henrik Vinter Olesen.

Manglende infrastruktur

Allerede i 2027 skal Salling Groups transportleverandører dog rapportere om emissioner og sætte forpligtende mål for at reducere deres CO2-udledninger. Eftersom Salling Group ikke selv ejer lastbiler, ligger en stor del af opgaven nemlig hos de vognmænd og transportvirksomheder, der sælger transport til koncernen.

Derfor har Salling Group da også vendt planen med flere af deres transportleverandører. Og ifølge Henrik Vinter Olesen er de overordnet set med på idéen.

- Vores store leverandører har bekræftet, at vores mål er ambitiøst, men realistisk. Ligesom os ser de også, at det er den vej, som vinden blæser. Dels er det det rigtige at gøre for kloden, og dels er det det, som bliver efterspurgt af vores kunder, siger han.

Som det ser ud nu, vil det formentlig blive el-lastbiler, der bliver den bærende teknologi for klima-omstillingen af transportsektoren. 

På nuværende tidspunkt er der dog stadig et ubesvaret spørgsmål vedrørende den manglende infrastruktur til opladning af lastbilerne. Hos Salling Group er man blandt andet afhængig af at forsyningsselskaberne sikre at el-nettet er tilstrækkeligt udbygget til, at der kan etableres ladestandere.

- Infrastrukturen er som udgangspunkt et statsligt planlægningsspørgsmål. Vi kommer jo også til at skulle etablere ladestandere hos os, men vi er selvfølgelig afhængigt af, at ledningerne er i jorden, forklarer Henrik Vinter Olesen og fortsætter:

- For personbiler har vi lavet en aftale med Clever om at få opstillet cirka 1000 ladepunkter ved vores butikker. For lastbilerne kunne man forestille sig samme fremgangsmåde, men der kunne måske også godt være andre.

Et større klimastrategi

Salling Groups målsætning om at omstille transporten, er en del af en større klimastrategi, som sigter efter detailkæden skal være 100 pct. CO2-neutral i 2050.

Strategien indebærer blandt andet investeringer for 2,4 mia. kroner, som blandt andet er gået til etablering af solceller, udskiftning af oliefyr og gasvarmepumper til el-varmepumper og udskiftning af ældre køle- og fryseanlæg.

Arbejdet med at reducere udledningen fra transporten er dog ikke nyt. Tidligere har Salling Group blandt andet sænket udledningen ved at optimere ruterne og sikre bedre fyldning af lastbilerne, så antallet af kørte kilometer er reduceret.

I dag udleder Salling Groups transport af varer mellem lagre og butikker knap 50.000 ton CO2 om året.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.757